Tappa bort-garanti

Om du registrerar ditt mobilnummer i vår nya app, skyddas du av vår Tappa bort-garanti.

Reser du med det gamla resekortet, gäller de gamla reglerna.

När det nya plastkortet kommer och vi lanserar Mitt konto, gäller Tappa bort-garantin för dig som har ett användarkonto där. 

 

Hjälp, jag har tappat min mobil! 

Har du biljetter i appen och av någon anledning inte kan använda den kan du ladda ner appen i en annan mobil. Logga då in med det mobilnummer som du angav vid registreringen. Då kommer du åt dina biljetter. Har du inte tillgång till en annan mobiltelefon kommer du inom kort kunna välja att logga in på Mitt konto och koppla ett plastkort till din biljett. 

 

Hjälp, jag har tappat mitt plastkort! 

Här hittar du vad som gäller om du tappat ditt resekort >>

När vi har lanserat vårt nya plastkort, kommer du kunna logga in på Mitt konto (som kommer ersätta Mina sidor) och flytta biljetten till ett nytt plastkort. 

 

Återköp

 

Oaktiverad biljett:

Vi återköper biljetter som inte är aktiverade till sitt fulla värde. En biljett kan vara oaktiverad fram till och med 365 dagen efter köptillfället. Efter 365 dagar går det inte längre att aktivera biljetten och inte heller att återköpa den.  

Du gör återköpet i samma försäljningskanal som du köpte biljetten i. I appen och senare även på Mitt konto görs återbetalningen till samma betalmedel som du betalade med. I våra kundservicebutiker görs återbetalningen kontant eller till ett betalkort. 

 

Aktiverad biljett:

Vi återköper inte aktiverade biljetter. 

Det finns dock några undantag: 

 

  • Vid dödsfall.
  • Om trafikutbudet ändras så väsentligt efter ditt köp så att du inte längre kan åka som du planerat.
  • Om du reser med en  365-dagarsbiljett och blir sjuk, arbetslös, flyttar eller byter arbetsgivare. I dessa fall krävs sjukintyg, intyg från arbetsförmedlingen, bekräftelse från Skatteverket eller anställningsavtal som styrker rätten till återköp.

 

Så här beräknas ersättningen:

  • 365-dagarsbiljett – pris/365 x antalet kvarvarande dagar (vid sjukdom antalet sjukdagar).
  • 30-dagarsbiljett – pris/30 x antalet kvarvarande dagar. Gäller vid dödsfall eller förändrat trafikutbud.
  • 10x24-timmarsbiljett – pris/24 x antalet kvarvarande dagar. Gäller vid dödsfall eller förändrat trafikutbud.

 

För att begära återköp behöver du skicka in en reklamation.